dag 2 Sarajevo - Reisverslag uit Grdonj, Bosnië en Herzegovina van speelman - WaarBenJij.nu dag 2 Sarajevo - Reisverslag uit Grdonj, Bosnië en Herzegovina van speelman - WaarBenJij.nu

dag 2 Sarajevo

08 Juli 2014 | Bosnië en Herzegovina, Grdonj

Dinsdag gingen Roelien en ik vroeg op, nou ja vroeg het was half negen. Derk Jan en Anne waren nog in een diepe slaap. We zijn naar het centrum gelopen voor wat brood en dergelijke. We kwamen op een overdekte markt aan en we hadden allebei zoiets van, dit kennen we, het bleek de Markale-markt te zijn. In februari 1995 kwam een mortiergranaat terecht op deze drukke markt. Hierbij vielen 67 doden en ruim 200 gewonden. De beelden hiervan gingen de hele wereld over en men was geschokt. Naar aanleiding van deze aanval is de NAVO in 1996 begonnen om een eind aan deze verschrikkelijke oorlog te maken.
Na het ontbijt van de kinderen en onze lunch zijn we de stad weer ingegaan, eerst weer naar de Markale-markt om Derk Jan en Anne het monument te laten zien. Daarna naar de Latinska Cuprija brug, hier is 100 jaar geleden Franz Ferdinant, Aarts-hertog van Oostenrijk, vermoord. Deze moord luidde het begin van de 1e Wereldoorlog in. Op deze plaats is ook een museum gevestigd welke we ook bezocht hebben.
Daarna naar de oude stad gegaan, heerlijke Cevapcici gegeten op een terras. In een prachtig oud postkantoor met hoge loketten postzegels gekocht. Gedwaald door de kleine straatjes van de oude stad. Prachtige kleine winkeltjes (veel souvenirs). We kwamen terecht in een klein koperwinkeltje waar iemand bezig was koperen armbanden te maken. De dames verwend met zo'n hand-made armband.
We zijn bij de universiteits bibliotheek geweest. Helaas was deze gesloten.
Deze bibliotheek was door de Serven bestookt met granaten waardoor deze vernietigd werd en 2 miljoen kostbare boeken en documenten verloren gingen. Het gebouw is met geld van de EU weer helemaal hersteld.
We hebben daarna de tram gepakt om
naar de andere kant van de stad te gaan. Hier zagen we een oud gebouw wat er heel verlaten uitzag. Op de muur stond historisch museum. Er ging iemand naar binnen, bleek het gewoon open te zijn. Het museum ging over de 1e en 2e Wereldoorlog en over de Balkanoorlog. De tentoonstelling over de laatste oorlog was heel indrukwekkend en daarna had ik niet de behoefte om ook nog naar de andere afdelingen te gaan. Het was heel warm en onder het museum in de schaduw was een café Tito. Hier lekker gezeten en wat gedronken.
Toen nog een kort bezoekje aan een modern shoppingmall met oa een Zara etc. Gauw uitgekeken daar.
Heerlijk gegeten bij een pizzeria en 's avonds voetbal gekeken. 7 - 1 voor Duitsland, leuk dat ze wonnen maar die eindstand was wel een beetje overdreven.